Vejle Idrætsefterskole hviler på den opfattelse, at demokrati er den eneste bæredygtige styreform som grundlag for en samfundsorden, der sikrer det enkelte menneskes frie vækst og nyttige deltagelse i fællesskaber. Vejle Idrætsefterskole hviler på den opfattelse, at værdier overleveret gennem dansk kultur er en nødvendig forankring i en tid, hvor globalisering kan udviske nationalt særkende.
Vejle Idrætsefterskoles mål sætning er gennem undervisning og samvær:
Vejle Idrætsefterskole hviler tillige på et grundtvigsk livs- og undervisningssyn, som i stadig dialog mellem tradition og fornyelse, indebærer en erkendelse af at:
Vejle Idrætsefterskole er en efterskole der vægter de boglige fag og idrætsfagene højt. Undervisningen i alle fag sigter mod faglig dygtiggørelse, fordybelse og indlevelse. Målet med undervisningen er at udvikle elevernes almene dannelse og faglige kvalifikationer. For at kunne yde et væsentligt personligt bidrag til undervisningsforløbet kræves det at eleverne er aktive, velforberedte og lærervillige.
Ud over de obligatoriske fag: dansk, matematik, engelsk, tysk, fysik/kemi, biologi, historie, geografi, samfundsfag, idrætslinietimer, fortælletimer og sang. Tilbyder vi en række valgfag. Valgfagene kører over to perioder i løbet af skoleåret.
Ud over de obligatoriske fag og valgfag indgår projekt og selvvalgt opgave også i skemaet. Der er flere anderledes dage og uger. Der er f.eks. friluftsdage, samarbejde med Vejle Handelsskole og Rødkilde Gymnasium. Idrætscamps sammen med lokale børn fra Vejle.
Der er lejerskole til udlandet, hvor der vil være et kulturelt, historisk og idrætsmæssigt sigte. Eleverne vil opleve sig selv og de andre i nye og anderledes situationer.
Formålet med undervisningen i dansk er at bygge bro mellem folkeskolen og kommende ungdomsuddannelse.
Danskundervisningen skal fremme elevernes oplevelse af sproget som en kilde til udvikling af personlig og kulturel identitet, der bygger på æstetisk, etisk og kulturel forståelse.
Undervisningen skal fremme elevernes lyst til at bruge sproget personligt og alsidigt i samspil med andre. Eleverne skal styrke deres bevidsthed om sproget og udvikle en åben og analytisk indstilling til deres egen tids og andre perioders udtryksformer. De skal opnå udtryks- og læseglæde og øge deres indlevelse og indsigt i litteratur og andre genrer.
Danskfaget er rettet mod den valgte boglige studieretning. Det betyder, at der arbejdes temaorienteret med temaer, der har relevans og sammenhæng med den studieretning eleverne går på.
IT inddrages i undervisningen både som arbejdsredskab og som medie.
Hvem er lærere: CM, MS, LS, MKM
Formålet med engelsk er, at eleverne tilegner sig det ”værktøj”, som er en forudsætning for, at man kan søge viden og oplevelser og kommunikere med omverdenen.
Eleverne skal også gennem undervisningen motiveres til livet igennem at beskæftige sig med sprog og kultur med henblik på at forøge den sproglige kompetence og få stadig større indsigt.
Målet for engelsk er, at eleverne skal kunne forstå engelsk af forskellige typer og reagere på det på en måde, der passer til situationen samt at udtrykke sig tilnærmelsesvist flydende både i samtaler og i andre sammenhængende mundtlige fremstillinger. Eleverne skal også kunne udtrykke sig tilnærmelsesvist flydende i sammenhængende skriftlige fremstillinger. Det er også målet, at eleverne gennem undervisningen får indsigt i kultur- og samfundsforhold i engelsktalende lande.
Eleverne skal arbejde med
Der tilstræbes class-room English.
I undervisningen bruges der i store træk to principper: Det induktive og det deduktive princip. Det induktive princip, som bygger på mere lukkede opgaver, hvor der er udstukket klare krav og retningslinjer fra lærer/andre elever.
Metoden kan bruges for at opøve færdigheder og rutiner omkring det engelske sprog.
Det deduktive princip, som bygger på mere åbne opgaver. Her er eleven medbestemmende, hvilket bevirker en større elevstyring. Her er der gode muligheder for at præge undervisningen samt udtrykke sig alsidigt.
Undervisningen tilrettelægges i temaer, som lever op til indholdet men også sådan, at eleverne har mulighed for at præge temaerne. Herudover benyttes projektarbejdsformen i almindelige og tværfaglige sammenhænge.
I undervisningen benyttes tekster, internet, video, musik, grammatik, opslagsværker, magasiner, aviser, software programmer mm.
Undervisningen foregår på forskellige måder bl.a. klasseundervisning, gruppearbejde, individuelt arbejde og pararbejde. Herunder arbejdes der også ud fra Cooperative Learning og ligeledes ud fra sprogsynet intersprog. Disse måder forsøges tilpasset, hvor den enkelte arbejdsform findes mest hensigtsmæssig. Herudover skal indøve strategier for, hvornår de skal skimme, nærlæse, lære udenad, notere osv. Dette giver større arbejdsglæde samt bedre effektivitet i det saglige arbejde.
Indlæring er ofte et individuelt aktivt anliggende, hvor en skriftlig/grammatisk del tages ud af en helhed og øves af den enkelte eller sammen med andre. Dette vil også foregå i det mundtlige. Den del, der skal øves, kræver en gennemgang/forklaring af underviseren. Derefter arbejder eleven med gentagne øvelser indenfor opgaven og bliver korrigeret undervejs, indtil eleven har opnået forståelse og derved løst opgaven. De enkelte opgaver tilpasses den enkelte elevs niveau og udvikles løbende.
Lærerens rolle er udover at være faglig kompetent også via sit engagement og sin indleven at medvirke til den enkelte elevs engagement.
Læring er en aktiv proces på tanke- og handleplan, hvor læreren i forbindelse med sin undervisning sætter sproglige/skriftlige overvejelser i gang hos den enkelte elev, som eleven reflekterer over og prøver disse af i andre sammenhænge inden de indgår i samtalen på klassen eller det skriftlige arbejde.
På baggrund af dette skulle eleven gerne kunne se en sammenhæng mellem sprog-/grammatikdelen og den fulde samtale/skriftlige arbejde. Disse processer skulle gerne medvirke til at eleven opnår forståelse og motivation for igen at dygtiggøre sig både mundtligt og skriftligt.
Variation i undervisningen, herunder stofudvælgelse, opgaveformuleringer, undervisningens organisation, arbejdsmetoder og arbejdsformer er lærerens ansvar for, at der fortsat kan skabes grobund for motivation og gunstige læringsbetingelser. I undervisningen stilles der opgaver, hvor eleverne enkeltvis eller i grupper skal forholde sig til disse. Her gives der mulighed for, at eleverne kan arbejde i dybden med emnet og selv finde nye vinkler til emnet eller overføre allerede eksisterende erfaring.
Lektier tager udgangspunkt i kendt stof og/eller i kendte arbejdsformer, dvs. at eleven aldrig konfronteres med ukendte emner indenfor fx. grammatik. Lektier bruges til forberedelse og efterbehandling af undervisningen for at udnytte undervisningstiden bedst muligt og give eleverne mulighed for at møde frem til undervisningen forberedt.
Specielt indenfor grammatikken bruges lektier til at repetere, øve gentagelser og blive korrigeret, indtil der er opnået forståelse for emnet. Dag-til-dag lektierne må i omfang ikke overstige den tid, der stilles til rådighed af skolen, herunder undervisningstid og stilletime.
I forbindelse med de skriftlige afleveringer bruges der specielt i starten af året undervisningstid på disse for at hjælpe eleverne til af få nogle hensigtsmæssige rutiner, som bliver videreudviklet i løbet af året.
Evalueringer kan foregå enten skriftligt eller mundtligt. Evaluering kan dække undervisningen generelt, enkelte undervisningsforløb, enkelte timer, undervisningsmaterialer, den enkelte elevs indsats og niveau. Mindst én gang om året er der en uddybende samtale med den enkelte elev omkring dennes indsats og niveau.
Timetal: 3 ugentlige timer af 60 min.
Holdstørrelse: International studieretning 2 klasser af 28 elever. Business studieretning 3 klasser af 28 elever. Naturvidenskab studieretning 1 klasse med 14 elever. Design og Teknologi 1 klasse med 14 elever.
Hvem er lærer: KJ, LS & MJR
Formålet med undervisningen i tysk er, at eleverne tilegner sig kundskaber og færdigheder, således at de kan forstå talt og skrevet tysk og kan udtrykke sig mundtligt og skriftligt. Undervisningen skal samtidig udvikle elevernes bevidsthed om tysk sprog og sprogbrug samt om sprogtilegnelse.
Undervisningen skal skabe rammer for oplevelse, indsigt og samarbejde samt styrke elevernes aktive medvirken.
Herved skal undervisningen bidrage til, at eleverne bevarer lysten til at beskæftige sig med sprog og kultur til fremme af deres videre udvikling.
Undervisningen skal give eleverne indsigt i kultur- og samfundsforhold i tysktalende lande og derved styrke deres internationale forståelse og forståelse af egen kultur.
Målet for tysk er, at eleverne skal kunne forstå og reagere på en måde, der passer til situationen samt at udtrykke sig tilnærmelsesvist flydende både i samtaler og i andre sammenhængende mundtlige fremstillinger. Eleverne skal også kunne udtrykke sig tilnærmelsesvist flydende i sammenhængende skriftlige fremstillinger. Det er også målet at eleverne gennem undervisningen får indsigt i kultur- og samfundsforhold i tysktalende lande.
Eleverne skal arbejde med
Som udgangspunkt vil størstedelen af undervisningen foregå på tysk. Dog vil dele af undervisningen foregå på dansk for at sikre størst mulig læring for flest mulig, herunder grammatik.
I undervisningen bruges der i store træk to principper: Det induktive og det deduktive princip. Det deduktive princip, som bygger på mere lukkede opgaver, hvor der er udstukket klare krav og retningslinjer fra lærer/andre elever.
Metoden kan bruges for at opøve færdigheder og rutiner omkring det tyske sprog.
Det induktive princip, som bygger på mere åbne opgaver. Her er eleven medbestemmende, hvilket bevirker en større elevstyring. Her er der gode muligheder for at præge undervisningen samt udtrykke sig alsidigt.
Undervisningen tilrettelægges i temaer, som lever op til indholdet men også sådan, at eleverne har mulighed for at præge temaerne. Herudover benyttes projektarbejdsformen i almindelige og tværfaglige sammenhænge.
I undervisningen benyttes tekster, internet, video, musik, grammatik, opslagsværker, magasiner, aviser, software programmer mm.
Undervisningen foregår på forskellige måder bl.a. klasseundervisning, gruppearbejde, individuelt arbejde og pararbejde. Disse måder forsøges tilpasset, hvor den enkelte arbejdsform findes mest hensigtsmæssig. Herunder arbejdes der ofte ud fra Cooperative Learning, for at give størst mulig læring. Lærerne arbejder ud fra sprogsynet, der kaldes Intersprog, hvor man tager udgangspunkt i elevens udvikling. Herudover skal de indøve strategier for hvornår de skal skimme, nærlæse, lære udenad, notere osv. Dette giver større arbejdsglæde samt bedre effektivitet i det saglige arbejde.
Indlæring er ofte et individuelt aktivt anliggende, hvor en skriftlig/grammatisk del tages ud af en helhed og øves af den enkelte eller sammen med andre. Dette vil også foregå i det mundtlige. Den del, der skal øves, kræver en gennemgang/forklaring af underviseren. Derefter arbejder eleven med gentagne øvelser inden for opgaven og bliver korrigeret undervejs, indtil eleven har opnået forståelse og derved løst opgaven. De enkelte opgaver tilpasses den enkelte elevs niveau og udvikles løbende.
Lærerens rolle er udover at være faglig kompetent også via sit engagement og sin indleven at medvirke til den enkelte elevs engagement.
Læring er en aktiv proces på tanke- og handleplan, hvor læreren i forbindelse med sin undervisning sætter sproglige/skriftlige overvejelser i gang hos den enkelte elev, som eleven reflekterer over og prøver disse af i andre sammenhænge inden de indgår i samtalen på klassen eller det skriftlige arbejde.
På baggrund af dette skulle eleven gerne kunne se en sammenhæng mellem sprog-/grammatikdelen og den fulde samtale/skriftlige arbejde. Disse processer skulle gerne medvirke til at eleven opnår forståelse og motivation for igen at dygtiggøre sig både mundtligt og skriftligt.
Variation i undervisningen, herunder stofudvælgelse, opgaveformuleringer, undervisningens organisation, arbejdsmetoder og arbejdsformer er lærerens ansvar for at der fortsat kan skabes grobund for motivation og gunstige læringsbetingelser. I undervisningen stilles der opgaver, hvor eleverne enkeltvis eller i grupper skal forholde sig til disse. Her gives der mulighed for at eleverne kan arbejde i dybden med emnet og selv finde nye vinkler til emnet eller overføre allerede eksisterende erfaring.
Lektier tager udgangspunkt i kendt stof og/eller i kendte arbejdsformer. Lektier bruges til forberedelse og efterbehandling af undervisningen for at udnytte undervisningstiden bedst muligt og give eleverne mulighed for at møde frem til undervisningen forberedt.
Specielt indenfor grammatikken bruges lektier til at repetere, øve gentagelser og blive korrigeret, indtil der er opnået forståelse for emnet. Dag-til-dag lektierne må i omfang ikke overstige den tid, der stilles til rådighed af skolen, herunder undervisningstid og stilletime.
I forbindelse med de skriftlige afleveringer bruges der specielt i starten af året undervisningstid på disse for at hjælpe eleverne til af få nogle hensigtsmæssige rutiner, som bliver videreudviklet i løbet af året.
Evalueringer foregår enten skriftligt eller mundtligt. Evaluering dækker undervisningen generelt, enkelte undervisningsforløb, enkelte timer, undervisningsmaterialer, den enkelte elevs indsats og niveau. Mindst én gang om året er der en uddybende samtale med den enkelte elev omkring dennes indsats og niveau.
Timetal: 3 ugentlige timer af 60 min.
Holdstørrelse: International studieretning 2 klasser af 28 elever. Business studieretning 3 klasser af 28 elever. Naturvidenskab studieretning 1 klasse med 14 elever. Design og Teknologi 1 klasse med 14 elever.
Hvem er undervisere: FK, MJR og JA
MÅL
Formålet med matematik er at eleverne skal
INDHOLD
DE MATEMATISKE KOMPETENCER
TAL OG ALGEBRA
I arbejdet med tal og algebra skal eleverne
GEOMETRI OG MÅLING
I arbejdet med geometri og måling skal eleverne
STATISTIK OG SANDSYNLIGHED
I arbejdet med statistik og sandsynlighed skal eleverne
MATEMATIK I ANVENDELSE
I arbejdet med matematik i anvendelse skal eleverne
SÆRLIGT I FORHOLD TIL KOMMUNIKATION OG PROBLEMLØSNING
Eleverne skal
METODE
Undervisningen planlægges og gennemføres, så eleven kan gå til prøve i mundtlig og skriftlig matematik, jvf. prøvebekendtgørelsen.
Ud fra analyse af data og informationer skal eleverne kunne formulere og løse problemer ved brug af matematikken. De skal kunne benytte ræsonnementer og give faglige begrundelser for de fundne løsninger. På grundlag heraf skal de kunne vurdere og tage stilling til de betragtede problemer i den sammenhæng, hvori de indgår.
Med udgangspunkt i et matematisk emne arbejdes med problemstillingerne efter en gennemgang. I undervisningen stilles de over for problemer, der ikke kun er af rutinemæssig art, og de skal præsenteres for eksperimenterende arbejdsformer, f.eks., hvor eleverne igennem undersøgelser finder løsningsmetoder til et problem. I elevernes selvstændige arbejde og gennem samtale, skal de kunne benytte sproglige beskrivelser, hvori indgår faglige udtryksformer med forskellig grad af præcision.
Undervisningen vil veksle mellem
SKOLENS LÆRINGSSYN I FORHOLD TIL MATEMATIK
LÆRING
Læring er en aktiv proces på tanke- og handleplan, hvor læreren i forbindelse med sin undervisning sætter matematiske overvejelser i gang hos den enkelte elev med udgangspunkt i eksempler fra dagligdagen. Med afsæt i det indlærte stofområde skal eleven relatere sine matematiske færdigheder tilbage til virkeligheden, f.eks. i forbindelse med skoleårets matematikuge. Disse processer skulle gerne medvirke til at eleven opnår forståelse og motivation for igen at dygtiggøre sig. Motivation og gunstige læringsbetingelser skabes gennem variation i undervisningen, herunder stofudvælgelse, opgaveformuleringer, undervisningsorganisationsformer, arbejdsmetoder og arbejdsformer. Der vil forekomme projektorienteret/problemløsende undervisning.
LEKTIER
EVALUERING
Evaluering er et redskab, der skal sikre fortsat kvalitetsudvikling. Vi arbejder med målstyret undervisning.
Evalueringen har et fremadrettet sigte og formålet er at oplyse lærere og elever om, i hvilket omfang undervisningen har givet det forventede resultat, og på hvilken måde undervisningen skal planlægges og gennemføres.
Evalueringen kan foregå på flere planer og gennemføres på mange forskellige måder, f.eks. gennem iagttagelser, samtaler, spørgeskemaer og interne prøver.
MATEMATIK PÅ RETNINGERNE
På VIES arbejder vi ud fra at gøre alle elever klar til en ungdomsuddannelse uanset retning. Derfor er fokus på den grundlæggende matematik, som skal ruste eleverne til at kunne deltage i matematik i livet efter VIES.
Matematik på Business retning:
Timetal: 3 ugentlige timer af 60 min.
På blå retning er der ekstra fokus på virksomhederne og økonomien heromkring. Der vil være et øget fokus på en videre færd indenfor handelsverdenen. Brugen af IT-værktøjer er derfor også ekstra meget i fokus på blå retning. Derudover er innovation en vigtig del af undervisningen.
Matematik på International retning:
Timetal: 2,5 ugentlige timer af 60 min.
På rød retning er den internationale fokus vigtig. Man vil også indenfor matematik få et kort blik ud i verdenen i forhold til samhandel med udlandet.
Matematik på Design og Teknologi retning:
Timetal: 3 ugentlige timer af 60 min.
På grøn retning har man ekstra meget matematik. Der er fokus på det naturvidenskabelige. På den grønne retning arbejdes der meget med fokus på det teknologiske og det projektorienterede.
Matematik på Naturvidenskab retning:
Timetal: 3,5 ugentlige timer af 60 min.
Holdstørrelse: International studieretning 2 klasser af 28 elever. Business studieretning 3 klasser af 28 elever. Naturvidenskab studieretning 1 klasse med 14 elever. Design og Teknologi 1 klasse med 14 elever.
FAGUDVALG
På skolen er der et matematikfagudvalg bestående af matematiklærerne. Formålet med fagudvalget er:
Hvem er lærer: HH, JH, JT, TN, MKM og BB
At eleverne tilegner sig viden og indsigt om fysiske og kemiske forhold. Undervisningen skal medvirke til udvikling af naturvidenskabelige arbejdsmetoder og udtryksformer hos den enkelte elev med henblik på at øge eleverne viden om og forståelse af den verden, de selv er en del af.
Undervisningen skal give mulighed for at stimulere og videreudvikle alle elevers interesse og nysgerrighed overfor naturfænomener, naturvidenskab og teknik med henblik på at udvikle erkendelse, fantasi og lyst til at lære. Eleverne bør opnå tillid til egne muligheder for at forholde sig til problemstillinger med naturvidenskabeligt og teknologisk indhold af betydning for den enkelte og samfundet.
Undervisningen skal bidrage til elevernes grundlag for at få indflydelse på og tage medansvar for brugen af naturressourcer og teknik både lokalt og globalt. Undervisningen skal give eleverne mulighed for at erkende naturvidenskab og teknologi som en del af vor kultur og vort verdensbillede.
Fagets arbejds- og betragtningsmåder.
Stoffer og fænomener omkring os.
Det naturvidenskabelige verdensbillede.
Undervisningen skal indeholde
Liv og Miljø
Teknologi
Undervisningens mål nås gennem praktiske forsøg herunder demonstrations- og elevforsøg. Gennem forsøgene bør eleverne kunne resonere sig frem til/eftervise fysiske og kemiske teorier. Gennem samtale diskuteres forsøg og teorier, og derefter rationaliseres på forsøgene og evt. resultatafvigelser. I undervisningen undervises eleverne i grundlæggende fysiske og kemiske teorier. Fysiske og kemiske fænomener fra dagligdagen drøftes (behandles) efter behov.
Evaluering er et redskab, der skal sikre fortsat kvalitetsudvikling. Evalueringen har et fremadrettet sigte, og formålet er at oplyse lærere og elever om, i hvilket omfang undervisningen har givet det forventede resultat, og på hvilken måde undervisningen skal planlægges. Evalueringen kan gennemføres på mange forskellige måder, f.eks. gennem iagttagelser, samtaler, spørgeskemaer og interne prøver. Elevsamtaler mindst 2 gange om året med henblik på fagligt standpunkt og udvikling indenfor faget. Standpunktskarakter gives 3 gange om året.
Indlæring er en central del af fysikundervisningen.
Den er et individuelt aktivt anliggende, hvor både den praktiske og den teoretiske del øves af den enkelte elev eller sammen med andre. Det emne der øves, kræver en gennemgang/forklaring af underviseren. Derefter arbejder eleven med øvelser indenfor emnet og bliver korrigeret undervejs, og endeligt konkluderes der på forsøg og emne. Lærerens rolle er, udover at være faglig kompetent, også via sit engagement og indleven at medvirke til den enkelte elevs engagement.
Læring er en aktiv proces på tanke- og handleplan, hvor læreren i forbindelse med sin undervisning sætter fysiske og kemiske overvejelser i gang hos den enkelte elev med udgangspunkt i eksempler fra dagligdagen. Med afsæt i det indlærte stofområde skal eleven relatere sine færdigheder tilbage til virkeligheden, for at se tingene i større/andre sammenhænge.
Disse processer skulle gerne medvirke til at eleven opnår forståelse og motivation for igen at dygtiggøre sig. Variation i undervisningen, herunder stofudvælgelse, opgaveformuleringer, undervisningsorganisationsformer, arbejdsmetoder og arbejdsformer er lærerens ansvar, for at der fortsat kan skabes grobund for motivation og gunstige læringsbetingelser. Projektorienteret/problemløsende undervisning giver mulighed for at overføre erfaring og skabe genkendelighed.
Timetal: 2,5 ugentlige timer af 60 min.
Holdstørrelse: International studieretning 2 klasser af 28 elever. Business studieretning 3 klasser af 28 elever. Naturvidenskab studieretning 1 klasse med 14 elever. Design og Teknologi 1 klasse med 14 elever.
Hvem er lærer: KT, TN & AS
Formålet med undervisningen i biologi er, at eleverne, ud fra de muligheder et efterskole år indeholder samt elevernes givende forudsætninger, tilegner sig viden om de levende organismer, natur, om miljø og sundhed med vægt på forståelsen af grundlæggende begreber, biologiske sammenhæng og på anvendelser af biologi. Undervisningen skal give eleverne betragtnings måder og indblik i, hvordan biologi – og biologisk forskning – i samspil med de andre naturfag bidrager til vores forståelse af verden.
Undervisningen skal anvende varierede arbejdsformer og i vidt omfang bygge på elevernes egne iagttagelser og undersøgelser, bl.a. ved feltarbejde.
Undervisningen skal udvikle elevernes interesse og nysgerrighed over for natur, biologi, naturvidenskab og teknik og give dem lyst til at lære mere.
Elevernes ansvarlighed overfor natur og miljø skal videreudvikles, og undervisningen skal bidrage til at skabe grundlag for stillingtagen og handlen i forhold til menneskets samspil med naturen.
Undervisningen skal bidrage til, at eleverne erkender, at naturvidenskab og teknologi er en del af vores kultur og verdensbillede. Elevernes ansvarlighed over for natur, miljø og sundhed skal videreudvikles, så de får tillid til egne muligheder for stillingtagen og handlen i forhold til spørgsmål om menneskets samspil med naturen
– lokalt og globalt.
Metode
Undervisningen skal give eleverne mulighed for
– at udvikle samarbejds- og udtryksformer
– at opnå færdighed i at indsamle og bearbejde små forsøgsresultater
– at vurdere konsekvenserne af deres resultater og sætte dem ind i større sammenhænge
– at opnå kendskab til brug af måleinstrumenter og fletudstyr.
Det enkelte emne skal ses i en biologisk sammenhæng. En stor del af de biologiske problemstillinger kan imidlertid ikke adskilles fra menneskers aktiviteter. I disse tilfælde arbejdes også med samfundsmæssige og etiske/værdimæssige betragtninger. Så vidt muligt omfatter undervisningen derfor et økologisk, et udviklingsmæssigt, et værdimæssigt og et samfundsmæssigt perspektiv.
Indhold
Det økologiske perspektiv:
F.eks.:
F.eks.:
Det værdimæssige perspektiv:
F.eks.:
Det samfundsmæssige perspektiv:
F.eks.:
De levende organismer og deres omgivende natur
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
Hvem er lærer: TN, AS
Formålet med undervisningen i geografi er, at eleverne tilegner sig viden om og forståelse af de naturgivne og kulturskabte forudsætninger for levevilkår i Danmark og i andre lande samt samfundenes udnyttelse af naturgrundlag og ressourcer. Der skal lægges særlig vægt på forståelsen af sammenhænge.
Undervisningen skal i videst mulig omfang tage sit udgangspunkt i elevernes egne iagttagelser, oplevelser, undersøgelser og geografiske kilder, så de udvikler interesse for selv at udbygge deres viden om omverdenen, samt søge at fremme deres glæde ved naturen og lyst til at beskæftige sig med geografiske og kulturelle emner og problemstillinger.
Undervisningen skal fremme elevernes forståelse af fremmede kulturer og give dem mulighed for at udvikle engagement, selvstændig stillingtagen til og ansvarlighed over for problemer vedrørende udnyttelse af naturgrundlag, ressourcer og den kulturskabte omverden og konsekvenserne for miljø og levevilkår.
Elevernes ansvarlighed overfor natur og miljø skal videreudvikles, og undervisningen skal bidrage til at skabe grundlag for stillingtagen og handlen i forhold til menneskets samspil med naturen. Undervisningen skal give mulighed for at stimulere og videreudvikle alle elevers interesse og nysgerrighed overfor naturfænomener og naturvidenskab med henblik på at udvikle erkendelse, fantasi og lyst til at lære. Eleverne bør opnå tillid til egne muligheder for at forholde sig til problemstillinger med naturvidenskabeligt indhold af betydning for den enkelte og samfundet.
Undervisningen skal bidrage til elevernes grundlag for at få indflydelse på og tage medansvar for brugen af naturressourcer både lokalt og globalt. Undervisningen skal give eleverne mulighed for at erkende naturvidenskab som en del af vor kultur og vort verdensbillede.
Undervisningen skal give eleverne mulighed for
Det enkelte emne skal ses i en geografisk sammenhæng. En stor del af de geografiske problemstillinger kan imidlertid ikke adskilles fra menneskers aktiviteter. I disse tilfælde arbejdes også med samfundsmæssige og etiske/værdimæssige betragtninger. Så vidt muligt omfatter undervisningen derfor et økologisk, et udviklingsmæssigt, et værdimæssigt og et samfundsmæssigt perspektiv.
Globale mønstre
Der lægges vægt på, at eleverne bruger deres viden til at sætte de forskellige naturgeografiske mønstre ind i større sammenhænge. Gennem arbejde med enkeltregioner, naturgeografiske fænomener og kulturgeografiske emner, hvor eleverne bruger deres viden om klimazoner, råstoffordeling, industrilokalisering, befolkningsfordeling, landskabsdannelse m.m. øges deres forståelse af sammenhænge i de globale kredsløb. Gennem hele forløbet er verdenskortet et centralt undervisningsmiddel. Gennem eksempler klargøres, hvordan de forskellige globale mønstre har indbyrdes betydning, så eleverne udbygger deres forståelse af enkeltstående natur- og kulturgeografiske fænomener, når disse kan perspektivere forskellige globale mønstre.
Naturgrundlaget og dets udnyttelse
Undervisningen tager udgangspunktet i elevernes forståelse af naturgrundlaget og de oplevelser, de har med menneskers udnyttelse deraf. Gennem tidligere opnået viden formulerer og forklarer eleverne deres forståelse af såvel naturlige som menneskeskabte ændringer af naturgrundlaget.
Undervisningen er på dette klassetrin i høj grad undersøgende. Den viden, eleverne tidligere har tilegnet sig, sættes ind i en større forståelse af naturgeografiske ændringer i tid og rum.
Har klassen fx arbejdet med geologiske processer på Island, kan eleverne i stigende grad anvende den erhvervede viden til forståelse af vulkansk aktivitet og jordskælv i verden og se den i sammenhæng med udvikling af bjergkæder og dybgrave. Forståelse af fx højtryk og lavtryk og menneskers udnyttelse af naturgrundlaget indgår i forståelse af begreber som klima og klimaændringer.
Eleverne bruger deres viden om og indsigt i forskellige naturgrundlag rundt på jorden til at forklare de forskellige måder, mennesker er afhængige af og har indrettet sig i forhold til naturen. Undervisningen skal give eleverne en oplevelse af, at de selv er med i og vil få et ansvar for udnyttelsen af naturgrundlaget.
I undervisningen indgår kulturgeografiske fænomener og begivenheder, hvor eleverne kan bruge deres forståelse og viden til en forklaring af de kulturgeografiske sammenhænge og konsekvenser deraf. Eleverne inddrager kendskab til forskellige kulturer og politiske forhold i arbejdet ned historiske og aktuelle geografiske emner, fx de forhold flygtninge og indvandrere kommer fra, baggrunden for deres nye situation, de værdier de bringer med sig, og de værdier de møder. Eleverne har mulighed for at forholde sig til værdier i deres eget og andre samfund, og de konsekvenser samfundenes forbrugsmønstre har.
På dette klassetrin analyser og undersøger eleverne ved hjælp af passende redskaber og metoder geografiske fænomener i selvstændig formulerede opgaver. Der lægges vægt på egne undersøgelser, målinger og registreringer i arbejdet med geografiske problemstillinger. Gennem fremlæggelse i klassen får de mulighed for at diskutere deres valg og konklusioner. Samtale om resultater af elevernes undersøgelser og konklusioner indgår som en væsentlig del af undervisningen. Egne iagttagelser i natur- og kulturlandskabet indgår som en væsentlig baggrund for elevernes analyser. Eleverne arbejder med forskellige korttyper og bearbejder geografiske oplysninger gennem elektroniske medier.
Evaluering er et redskab, der skal sikre fortsat kvalitetsudvikling. Evalueringen har et fremadrettet sigte, og formålet er at oplyse lærere og elever om, i hvilket omfang undervisningen har givet det forventede resultat, og på hvilken måde undervisningen skal planlægges. Evalueringen kan gennemføres på mange forskellige måder, f.eks. gennem iagttagelser, samtaler, spørgeskemaer og interne prøver.
Indlæring er en central del af geografiundervisningen. Den er et individuelt aktivt anliggende, hvor både den praktiske og den teoretiske del øves af den enkelte elev eller sammen med andre. Det emne der øves, kræver en gennemgang/forklaring af underviseren. Derefter arbejder eleven med øvelser indenfor emnet og bliver korrigeret undervejs, og endeligt konkluderes der på forsøg og emne. Lærerens rolle er, udover at være faglig kompetent, også via sit engagement og indleven at medvirke til den enkelte elevs engagement.
Læring er en aktiv proces på tanke- og handleplan, hvor læreren i forbindelse med sin undervisning sætter geografiske overvejelser i gang hos den enkelte elev med udgangspunkt i eksempler fra dagligdagen. Med afsæt i det indlærte stofområde skal eleven relatere sine færdigheder tilbage til virkeligheden, for at se tingene i større/andre sammenhænge. Disse processer skulle gerne medvirke til at eleven opnår forståelse og motivation for igen at dygtiggøre sig. Variation i undervisningen, herunder stofudvælgelse, opgaveformuleringer, undervisningsorganisationsformer, arbejdsmetoder og arbejdsformer er lærerens ansvar, for at der fortsat kan skabes grobund for motivation og gunstige læringsbetingelser. Projektorienteret/problemløsende undervisning giver mulighed for at overføre erfaring og skabe genkendelighed.
Timetal: 1 ugentlige timer af 60 min.
Der tilbydes kun undervisning i geografi for de undervisningspligtige elever(9. klasses elever).
Underviser: BB
Formålet med undervisningen i kristendom er, at eleverne erkender og forstår at den religiøse dimension har betydning for livsopfattelsen hos det enkelte menneske og for dets forhold til andre.
Undervisningen tager sit udgangspunkt i kristendommen, som denne fremtræder i historisk og nutidig sammenhæng. Eleverne skal opnå kendskab til bibelske fortællinger og forståelse af kristendommens betydning for værdigrundlaget i vor kulturkreds. Derudover indgår ikke-kristne religioner og livsanskuelser med henblik på, at eleverne får forståelse at andre livsformer og holdninger.
Gennem mødet med de forskellige former for livsspørgsmål og svar, som findes i kristendommen samt i andre religioner og livsopfattelser, skal undervisningen give eleverne et grundlag for personlig og ansvarlig stillingtagen og handling overfor medmennesket og naturen.
Livsfilosofi og etik.
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
Bibelske fortællinger.
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:
Kristendommen og dens forskellige udtryk i historisk og nutidig sammenhæng.
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:
Ikke-kristne religioner og andre livsopfattelser.
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:
Evaluering er et redskab, der skal sikre fortsat kvalitetsudvikling. Evalueringen har et fremadrettet sigte, og formålet er at oplyse lærere og elever om, i hvilket omfang undervisningen har givet det forventede resultat, og på hvilken måde undervisningen skal planlægges. Evalueringen kan gennemføres på mange forskellige måder, for eksempel gennem iagttagelser, samtaler, spørgeskemaer og interne prøver.
Indlæring er en central del af kristendomsundervisningen. Den er et individuelt aktivt anliggende, hvor det tilegnede stof diskuteres med henblik på personlig stillingtagen og forståelse af religiøse spørgsmål. Lærerens rolle er, udover at være fagligt kompetent, også via sit engagement og indleven at medvirke til den enkelte elevs engagement.
Læring er en aktiv proces på tanke- og handleplan, hvor læreren i forbindelse med sin undervisning sætter religiøse overvejelser i gang hos den enkelte elev med udgangspunkt i det tilegnede emne. Med udgangspunkt i det tilegnede stof skal eleven relatere til de for faget beskrevne områder for at se tingene i større/andre sammenhænge. Disse processer skulle gerne medvirke til at eleven opnår forståelse og motivation for yderligere fordybelse. Variation i undervisningen, herunder stofudvælgelse, opgaveformuleringer, undervisningsorganisationsformer, arbejdsmetoder og arbejdsformer er lærerens ansvar for, at der fortsat kan skabes grobund for motivation og gunstige læringsbetingelser.
Timetal: 1 ugentlige timer Der tilbydes kun undervisning i kristendom for de undervisningspligtige elever.
Underviser: CM & JA
Idræt er et videns-, kundskabs- og færdighedsfag. Det centrale i fagets idræts DNA er den fysiske aktivitet (på VIES varetaget af linjetræningens specificitet og støttetræningens understøttende fokus), som understøttes af teori fra det natur- og sundhedsvidenskabelige samt det humanistiske og samfundsvidenskabelige område. Gennem tilegnelse af idrætslige færdigheder opnås bevægelsesglæde, viden og kundskaber om og erfaringer med kroppen og dens bevægelsesmuligheder. Gennem fysisk aktivitet, træning af idrætslige færdigheder og inddragelse af teori sikres faglig dybde, og undervisningen giver indsigt i den fysiske aktivitets betydning for sundheden samt forståelse for idrættens kulturelle værdier”, mens den teoretiske boglige undervisning understøtter ovenstående ud fra en teoretisk ramme.
Faget skal bidrage til elevernes almendannelse og studiekompetence. Gennem alsidig idrætsundervisning i et teoretisk perspektiv opnår eleverne kropslige kompetencer (linjeidrætten) samt viden, kundskaber og færdigheder i relation til fysisk aktivitet. Eleverne opnår god fysisk kapacitet, grundlæggende idrætslige færdigheder, indsigt i kroppens bevægelsesmuligheder og forståelse for idrættens videnskabsområder i den boglige undervisning udfra et teoretisk perspektiv. Eleverne udvikler evnen til at kombinere praktiske erfaringer med teoretisk viden i relation til træning og sundhed. Eleverne opnår forståelse for idrættens bidrag til udvikling af personlig identitet og sociale kompetencer. Eleverne opnår viden og kundskaber om betydningen af at være i god fysisk træningstilstand og sættes i stand til kritisk at kunne analysere og vurdere forhold, der har betydning for den fysiske aktivitets indflydelse på kroppen. Eleverne udvikler innovative kompetencer, så de ved at anvende deres faglige viden og kundskaber lærer at tænke nyt og løsningsorienteret i forhold til konkrete, idrætslige/kropskulturelle/ problemstillinger. Gennem undervisning i alsidige idrætsaktiviteter opnår eleverne et bredt kendskab til idræts- og bevægelseskultur og motiveres til fortsat fysisk aktivitet.
Eleverne skal:
Evaluering er et redskab, der skal sikre fortsat kvalitetsudvikling. Evalueringen har et fremadrettet sigte, og formålet er at oplyse lærere og elever om, i hvilket omfang undervisningen har givet det forventede resultat, og på hvilken måde undervisningen skal planlægges. Evalueringen kan gennemføres på mange forskellige måder, for eksempel gennem iagttagelser, samtaler, spørgeskemaer og interne prøver.
Faget Projektledelse har til formål at introducere eleverne til grundlæggende begreber, metoder og færdigheder inden for projektledelse. Eleverne skal udvikle en forståelse for vigtigheden af effektiv projektstyring og tilegne sig praktiske færdigheder, der kan anvendes i forskellige sammenhænge. Målet er at ruste eleverne til at planlægge, lede og evaluere projekter, både individuelt og i samarbejde med andre.
Forståelse af grundlæggende projektledelsesbegreber og -metoder.
Evnen til at identificere og definere mål for et projekt.
Kompetencer til at udarbejde tidsplaner og ressourceallokering.
Udvikling af kommunikations- og samarbejdsevner.
Evnen til at evaluere og reflektere over projekters resultater.
Løbende evaluering af elevernes deltagelse i klasseaktiviteter og gruppearbejde.
Individuelle og gruppebaserede præsentationer af projekter med feedback.
Evaluering af elevernes evne til at reflektere over og lære af projekter.
Formålet med faget Billedkunst er at give eleverne mulighed for at udforske og udvikle deres kreative potentiale. Dette valgfag har til formål at skabe et rum, hvor eleverne kan udtrykke sig selv gennem kunstneriske processer og teknikker. Faget søger at stimulere deres fantasi, nysgerrighed og forståelse for kunstens rolle i samfundet.
Kreativ udfoldelse:
Teknisk færdigheder:
Kunstens historie og teori:
Faget Billedkunst vil omfatte en bred vifte af emner, herunder tegning, maleri, skulptur, og de moderne teknikker som laser cut, vinylskærer og screenprint. Undervisningen vil kombinere praktiske øvelser med teoretisk undervisning for at skabe en helhedsforståelse af kunstens verden. Eleverne vil have mulighed for at arbejde med forskellige materialer og teknikker for at udvikle deres egne unikke kunstneriske udtryk.
Eleverne vil blive evalueret gennem løbende vurderinger af deres kunstneriske projekter, deltagelse i klasseaktiviteter, samt skriftlige refleksioner om deres egne og andres værker. Evalueringen vil også inkludere præsentationer, hvor eleverne kan forklare deres valg af teknikker og udtryksformer. Der vil være fokus på både tekniske færdigheder og konceptuel forståelse, og feedback vil blive brugt til at støtte elevernes kunstneriske udvikling.
Formålet med faget Business er at give eleverne en grundlæggende forståelse for nøgleaspekter inden for forretningsverdenen. Faget sigter mod at give eleverne viden og færdigheder, der er forbereder dem til at tage valget om en ungdomsuddannelse.
Afsætning:
Jura:
Virksomhedsøkonomi:
Formidling:
Fagets indhold dækker en bred vifte af emner inden for Afsætning, Jura, Virksomhedsøkonomi og Formidling. Eleverne vil studere markedsanalyse, markedsføringstrategier, regnskabsprincipper, budgetlægning og kommunikationsteori. Undervisningen vil kombinere teoretisk viden med praktiske case-studier og projekter for at give eleverne en holistisk forståelse af erhvervslivet.
Eleverne vil blive evalueret gennem en kombination af skriftlige eksamener, præsentationer og pitch af egen virksomhed foran lærer og censor. Evalueringen vil måle elevernes forståelse, analytiske evner, og evne til at anvende teori i praktiske forretningscenarier. Løbende feedback og interaktion vil blive tilvejebragt for at hjælpe eleverne med at forbedre deres færdigheder og forståelse løbende.
Eleverne skal i faget design og teknologi gennem praktiske og sansemæssige erfaringer udvikle håndværksmæssige kompetencer til at designe, fremstille og vurdere produkter med æstetisk, funktionel og kommunikativ værdi. Eleverne skal tilegne sig viden og færdigheder om håndværk, forarbejdning, materialer og designprocesser gennem praktisk arbejde i værksteder med forskellige håndværk, primært i træ, tekstil, vinyl og plast. Faget skal styrke elevernes innovative og entreprenante kompetencer.
Stk. 2. Elevernes mestring af faget fordrer en beherskelse af digitale designprocesser og af digitale teknologiers sprog og principper med henblik på iterativt og i samarbejde at kunne designe, konstruere, modificere og evaluere (digitale) artefakter til erkendelse og løsning af komplekse problemer.
Stk. 3. Eleverne skal i arbejdet med design og teknologi lære at forstå samspillet mellem idé, tanke og handling frem til et færdigt produkt. Gennem praktiske håndværks- og designprocesser skal eleverne lære at arbejde undersøgende, problemløsende og evaluerende, så en kreativ, innovativ og entreprenant tilgang fremmes. Eleverne skal, såvel individuelt, som i samarbejde gennem stillingtagen og handling, opnå tillid til egne muligheder og opleve glæde ved at arbejde med moderne teknologier og udvikling af fysiske artefakter.
Evaluering er et redskab, der skal sikre fortsat kvalitetsudvikling. Evalueringen har et fremadrettet sigte, og formålet er at oplyse lærere og elever om, i hvilket omfang undervisningen har givet det forventede resultat, og på hvilken måde undervisningen skal planlægges. Evalueringen kan gennemføres på mange forskellige måder, for eksempel gennem iagttagelser, samtaler, spørgeskemaer og interne prøver.
Formålet med orienteringen er, at den enkelte elev får et bredt kendskab til uddannelses- og erhvervsmuligheder og indser værdien af at gennemføre en uddannelse.
Gennem rådgivning og vejledning opnå mulighed for at forberede sit uddannelses- og erhvervsvalg og forstå valget som en række beslutninger, der må træffes ud fra egne forudsætninger, behov, holdninger og de samfundsmæssige muligheder. Ved at inddrage det omgivende samfund får eleven kendskab til forhold og vilkår, der er knyttet til uddannelse, beskæftigelse og arbejdsmarked, samt kendskab til levevilkår og livsformer uden for arbejdsmarkedet. Ligeledes skal det medvirke til, at eleven opnår erkendelse af egne forventninger og forudsætninger og bliver i stand til at kunne udarbejde en personlig uddannelsesplan og handlingsplan.
Hver elev får 2 årlige samtaler i forbindelse hermed revideres den enkelte elevs uddannelsesbog. Dette munder ud i en uddannelsesplan, der ligger til grund for den idere uddannelse. Desuden arbejder den enkelte elev med en selvvalgt opgave, der tager udgangspunkt i elevens uddannelsesplan.
Orienteringen skal ses i en sammenhæng, og derfor tilbydes eleverne mulighed for erhvervspraktik i efterårs- og vinterferien, så der kan foregå en vekselvirkning mellem oplevelser i og udenfor skolen, der sammen med den personlige rådgivning giver mulighed for at udvikle både faglig, social og personlig kompetence.
Det tilstræbes, at eleverne forstår betydningen af fortsat uddannelse og opnår viden og indsigt så de kan træffe et relevant valg af uddannelse, og opbygge tillid til egne muligheder. Så den enkelte har reelle muligheder for de bedst mulige personlige og uddannelsesmæssige forudsætninger for et rigt voksenliv. Et personligt tilegnet værdigrundlag, lyst og mod til at uddanne sig er afgørende for elevens evne til at få et ”godt liv”.
De centrale kundskabs- og færdighedsområder, der kan indgå er derfor:
Vejledningen varetages af en af skolens lærer og UU Vejle. 9. årgang er af en efterskolelærer
At give eleverne mulighed for at opleve sig selv og deres omgivelser i et andet perspektiv.
At give dem mulighed for en kultur oplevelse under nogle rammer de ikke kan opnå under danske forhold.
At give eleven mulighed for at indgå i et forpligtende samarbejde med de andre elever omkring madlavning, rengøring og alment samvær.
Dette års lejrskole går til Club La Santa, hvor temaet er oplevelser i naturen.
Eleverne skal lære noget om det pågældende lands historie og kultur. Der vil muligvis blive arbejdet med Lanzarote som emne inden afrejsen i december.
Eleverne vil bo flere sammen på hostel og selv stå for rengøring og madlavning gennem hele turen.
Timetal: Lejrskolen afvikles over seks hele undervisningsdage
Holdstørrelse: Alle eleverne deltager i lejrskolen. Der deltager ti lærere på turen.
Ferierne fremgår af den følgende oversigt, som også omfatter weekender og undervisningsfrie dage.
Vi gør opmærksom på, at skolen er lukket i efterårsferien, juleferien og vinterferien.
I alle andre ferier og weekender har alle mulighed for at blive og være på skolen.
Alle ferier slutter den angivne dag senest kl. 21.30
Vi har her på skolen 4 forskellige slags weekender.
Almindelig weekend: Når undervisning slutter fredag kl. 15.00 kan du enten tage hjem og komme igen søndag aften senest kl. 21.30 eller du kan vælge at blive på skolen. Programmet for weekenden tilrettelægges i samarbejde med den pågældende vagtlærer.
Arrangementsweekend: Hvis du vælger at blive på skolen, skal du følge det arrangement der er på skolen denne weekend. Du kan også vælge at tage hjem og komme igen søndag aften senest kl. 21.30.
Formålet er at eleven får mulighed for at fordybe sig på en anderledes måde en hverdagen åbner mulighed for.
Blive på skolen weekend: Alle skal være på skolen og deltage i de arrangementer, der foregår på skolen. Der gives IKKE fri i disse weekender.
Forlænget weekend: Hvor enten mandag eller fredag er undervisningsfri, idet undervisningen er henlagt til andre tidspunkter.
Alle weekender slutter kl. 21.30, hvor alle eleverne samles i spisesalen med vagtlærerne. Et evt. senere ankomsttidspunkt er således ikke muligt.
Inden mandag middag skal eleven meddele skolen på weekendlisten, hvor eleven tilbringer sin weekend. Ønsker en dreng at holde weekend ved en pige, eller omvendt, skal skriftlig eller telefonisk tilladelse fra begge hjem forelægge i god tid forinden.
(Sådan som den formuleres til elever og forældre):
Det er os magtpåliggende at understrege, at der af hensyn til arbejdsroen og livet på skolen ikke vil kunne gives fri før de i ferieplanen angivne tidspunkter. Af samme grund anmoder vi om at det kun bliver i sjældne tilfælde, at eleverne tages fri fra undervisningen. Vi beder om at besøg hos læge, tandlæge, frisør o. lign. henlægges til ferier og ”forlængede weekender”. Der vil selvfølge blive taget hensyn til familiemærkedage.
I trivselsteamet ønsker vi at skabe en kultur af respekt og sammenhold/tilhørsforhold samt social, mental og følelsesmæssig trivsel. Trivselsteamet arbejder forebyggende og reaktivt for at sikre, at alle elever føler sig set, hørt og støttet, både fagligt, socialt og emotionelt.
(En beskrivelse af tilsyn/undervisning/samvær):
På Vejle Idrætsefterskole er der ansat 20 lærere i alt. De 20 lærere er ansat med forskellige ansættelsesprocenter, de fleste er 100%.
Kontaktlærer
På Vejle Idrætsefterskole er der en kontaktlærerordning. Hvor hver lærer får tilknyttet mellem 10-12 elever. Udover de nedenfor beskrevne opgaver mødes lærer og kontaktgruppe hver onsdag i 30 min., gennem hele efterskoleopholdet. (pædagogisk tilrettelagt samvær)
Her skabes et miljø hvor der er fokus på trivsel og der kan snakkes om, de store ting i tilværelsen der optager de unge mennesker (elever)
· Forældrekontakten, herunder “talsmand/kvinde” ved forældresamtaler
· Den lærer som eleven har tættest kontakt med
· Udarbejder udtalelser i samarbejde med faglærerne
· Tage sig af de problemer som opstår omkring den enkelte
· Afholde ugentlige kontaktgruppemøder. Der skal være et pædagogisk indhold i de ugentlige møder.
· Minimum en gange i løbet af skoleåret have eleverne på “hjemmebesøg”. Det er for at eleven skal opleve læreren som et ”helt” menneske
· Kontaktgrupperne skal, i løbet af skoleåret, afholde et arrangement. Arrangementerne afholdes efter en nærmere plan. Kontaktarrangement.
· Skal tage telefonisk kontakt med forældrene inden efterårsferien, med det formål at styrke forholdet mellem hjem og skole. Kontaktlæreren vurderer i hvert enkelt tilfælde hvor ofte forældrene skal kontaktes udover den første kontakt.
· Kontaktlæreren følger op på henvendelser fra Teams/andre lærere på elevers opførsel/indsats/trivsel
· Under rengøringstjek af værelser, undersøges værelsernes vedligeholdestilstand. Kontaktlæreren skal bevidstgøre eleven om det hensigtsmæssige i at der er gjort rent og ryddet op. Og at det er en del af det forpligtende fællesskab.
På Vejle Idrætsefterskole er der nogle lærere, der har kompetence til at være skolens personlige vejleder
Vejledning handler om at hjælpe eleverne med at finde ud af, hvad de vil, hvad der forhindre dem i at opnå det- og hjælpe med at opnå det på ærlig, effektiv og en sjov måde. Det handler om at opdage og udnytte deres fulde potentiale.
Efterskolens vejlederlærer bliver brugt på følgende måde:
· I forbindelse med identitetsproblemer hos den enkelte. Det kan være store vigtige spørgsmål i livet.
· I forbindelse med konflikthåndtering, ex. Problemer på et værelse.
· Ved opbygning af et godt fællesskab, ex. Værelse/familie/klasse/hele holdet.
Vejledning vil finde sted i samværet med eleven eller eleverne.
· Aftentilsyn varetages af et aftentilsynsteam. Hvor mange tilsynstimer den enkelte lærer skal have fremgår af den enkeltes opgaveoversigt. tilsynsholdet bestemmer selv hvem der er på tilsyn hvornår. Dog er tilsynsholdet ansvarlig for at der altid er 3 tilsyn tilstede.
· Weekendvagten og aftenvagten har fuld sammenhæng, således at det er det enkelte vagthold der selv fordeler opgaven og vægtning mellem aften og weekendvagter.
· I tilfælde af at arrangementer gør at hele eller dele af aftensvagten udgår, pålægges aftenvagten at løse vagtdækning for hele den pågældende dag såfremt dette er påkrævet.
Formål med tilsynstimer:
At læreren har samvær med eleverne både i grupper og enkeltvis. Eleven skal opleve læreren i forskellige roller. Både ”forældre”, ven, samarbejdspartner og vejleder og opdrager.
Dagvagt: Tilse syge elever. Tilse at der foregår en god og ordentlig samværsform blandt eleverne ved at komme rundt på skolen i løbet af tilsynstiden, husk at medbringe bærbartelefon. Hjælpe elever med behov derfor. Være vært for gæster.
Middagsvagt: Lede måltidet, tilse syge elever, hjælpe elever med behov derfor, angående bordskik og samvær. Være vært for gæster. sørge for at alle elever er tilstede ved at hente/ få hentet eleven der ikke er mødt til tiden. Følge op på morgenrengøring af værelserne.
Morgenvagt: Lede måltidet, sørge for at alle elever er tilstede ved at hente/ få hentet eleven der ikke er mødt til tiden.
Sørge for at alle spiser og forklare vigtigheden af at indtage den korrekte næring, set i forhold til det høje aktivitetsniveau.
Melde eleverne syge.
Aftentilsyn: Lede måltidet, sørge for at alle elever er tilstede ved at hente eleven/ få hentet der ikke er mødt til tiden. Foretage rengøringstjek. Hjælpe med lektier. Tilse at der foregår en god og ordentlig samværsform blandt eleverne ved at komme rundt på skolen i løbet af tilsynstiden, husk at medbringe bærbartelefon. Hjælpe elever med behov derfor. Være vært for gæster. Tilbyde aktiviteter for eleverne. Sige godnat og aflåse skolen. Ved besøg på skadestuen skal mindst 1 lærer vente på elevernes hjemkomst eller tage med ind på skadestuen afhængig af situationen. Ad hoc skal mindst en lærer gå en runde på skolen efter lukketid, tidspunktet fastsættes af forstanderen, dog kan vagtholdet efter vurdering selv iværksætte dette. Vagten slutter normalt efter godnatrunden.
Weekendvagten: Ansvarlig for at skolens almindelige regler overholdes og rengøringsstandarden opretholdes hver dag i weekenden. Tilse at der foregår en god og ordentlig samværsform blandt eleverne ved at komme rundt på skolen i løbet af tilsynstiden, så mange gange man kan nå det.
Weekendvagten kan senest onsdag offentliggøre weekendens indhold.
Fællessamling skal give den enkelte elev en oplevelse af at være en del af et stort fællesskab.
Eleverne skal slutte dagen sammen, og fortælle hvad de har oplevet i ugens løb.
Det er ikke undervisning, de to vagtlærere har fællessamlingen. Her gør vi også meget ud af fællessang.
Timetal: 30 min. Om ugen.
Holdstørrelse: Alle elever skal deltage. De to vagtlærere deltager også.
På Vejle Idrætsefterskole er der ikke undervisning efter klokken 18.00.
Vi bruger tiden efter klokken 18.00 til samvær.
Eleverne har hver middag rengøring i min. 15 minutter. Det er en del af det forpligtende fællesskab. Her har hver elev et område de har ansvaret for.
Formålet er at eleverne bliver bekendt med hvad det vil sige, at være en del af et demokratisk samfund. Der vil være en historisk dimension.
Fællestimerne vil desuden have et indhold med forskellige emner som: Trivsel, dannelse, fællesskab m.m.
Der vil være en historisk gennemgang af Vejle Idrætshøjskoles historie frem til i dag, hvor der også er en idrætsefterskole.
Der er fællestime hver tirsdag i 20 min. Mandag og Torsdag ser eleverne nyheder på TV2, for at følge de relevante nyheder.
Måltiderne skal være et roligt afstressende tidspunkt på dagen. Der skal være tid til at indtage et ernæringsrigtigt måltid.
Efter rengøring er der formaliseret lektielæsning, her er de elever med et særligt lektiebehov sikret hjælp hvis de er i klasserne. Mens de elever der ikke umiddelbart har lektiehjælp bliver på værelset. Hvor der vil komme en lærer rundt for at sikre at eleven generelt trives godt.
Der er minium to lærere på aftenvagt!
Synes du også at VIES lyder som stedet for dig, så kontakt os eller send en ansøgning.